پنجشنبه ۳۰ فروردین ۰۳

بررسی کامل زبان سی پلاس پلاس (C++) همراه با فیلم های آموزشی

۸۴ بازديد

بررسی کامل زبان سی پلاس پلاس (C++)

C++ یکی از مشهور ترین و محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در دنیاست، نام و آوازه سی پلاس پلاس را عموم برنامه نویسان شنیده اند، در این مقاله قصد داریم به بررسی این زبان برنامه نویسی مشهور بپردازیم.

 سی پلاس پلاس چیست ؟

اجازه بدهید از بررسی تاریخچه این زبان شروع کنیم :

 تاریخچه

استراس تروپ اولین بار در سال 1979 کار بر روی این زبان را آغاز کرد، هدف او ایجاد یک نسخه از زبان C بود که دارای کلاس باشد، در ابتدا قرار بود نام این زبان “C با کلاس” باشد که نهایتا در سال 1983 این نام به “C++” تغییر یافت.

تلاش های تروپ نتیجه داد و نهایتا در سال 1985 اولین نسخه از C++ منتشر گردید، این زبان از ابتدای انتشار مورد توجه بسیاری از برنامه نویسان آن زمان قرار گرفت.

در سال 1989 نیز از ورژن دوم این زبان رو نمایی شد و در سال 1990 نیز “راهنمای مرجع C++” که اولین مستندات رسمی این زبان بود منتشر شد.

این زبان تا به امروز به طور منظم و مداوم پشتیبانی و آپدیت شده و امروزه یکی از پر طرفدار ترین زبان های برنامه نویسی در دنیا محسوب می شود.

 ویژگی های سی پلاس پلاس

سی پلاس پلاس ویژگی های مختلفی را به برنامه نویسان ارائه می کند، همین ویژگی ها را می توان دلیل اصلی محبوبیت C++ میان توسعه دهندگان دانست، در ادامه به بررسی چندین مورد از این ویژگی ها می پردازیم.


 چند کاربردی

امروزه C++ کاربرد های گسترده ای دارد، از اینترنت اشیا گرفته تا ساخت اپلیکیشن های موبایلی سی پلاس پلاس در کنار توسعه دهندگان خواهد بود.

در زیر چندین مورد از کاربرد های این زبان برنامه نویسی را لیست کرده ایم :

  • تولید سیستم عامل
  • اپلیکیشن های دسکتاپ
  • اپلیکیشن های موبایل
  • برنامه های تحت وب
  • بازی سازی
  • صنایع پزشکی
  • سیستم های بانکی
  • خودرو های هوشمند
  • تکنولوژی های فضایی
  • اینترنت اشیا

و بسیاری کاربرد های دیگر …

 

شئ گرا (Object-Oriented)

قوائد شئ گرایی به خوبی در زبان سی پلاس پلاس قابل پیاده سازی است، و این امر باعث می شد بتوانید کد های تمیز تر و بهتری در این زبان بنویسید.

 

انعطاف پذیری بالا

C++ یکی از انعطاف پذیر ترین زبان های برنامه نویسی در دنیا محسوب می شود و به لطف این انعطاف پذیری، می توانید هر برنامه ای در ذهن دارید را به وسیله این زبان پیاده سازی کنید.

 

عملکرد سریع و عالی

سی پلاس پلاس از بسیاری از زبان های برنامه نویسی دیگر سریع تر عمل می کند، در حقیقت این زبان از عملکرد (Performance) فوق العاده ای بهره مند است.

 

کاملا رایگان

برای استفاده از سی پلاس پلاس نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای نیست و این زبان کاملا رایگان در اختیار توسعه دهندگان قرار داده شده است.

 

دلایل محبوبیت سی پلاس پلاس

سی پلاس پلاس یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان محسوب می شود، جالب است بدانید C++ در سال 2017 به عنوان چهارمین زبان برنامه نویسی محبوب در دنیا انتخاب شده است، در ادامه به بررسی چند مورد از دلایل این محبوبیت می پردازیم.

 جامعه آنلاین بسیار بزرگ

شاید تعجب کنید اگر بدانید بیش از 715,000 پرسش و پاسخ در سایت Stack Overflow تنها بخش اندک و کوچکی از جامعه آنلاین این زبان برنامه نویسی محسوب می شود، بنابر این هیچ نگرانی در رابطه با یافتن پاسخ سوالات و مشکلتتان نخواهید داشت.

 منابع آموزشی فراوان

این زبان، از منابع آموزشی فراوانی (حضوری و آنلاین) بهره مند است، بنابر این در یافتن منبع آموزشی به مشکلی بر نخواهید خورد و می توانید این زبان را به آسانی فرا بگیرید.

 مناسب مبتدی ها

امروزه در اکثر دانشگاه های ایران C++ به عنوان اولین زبان برنامه نویسی به دانشجویان تدریس می شود، دلیل اصلی این مسئله نیز مناسب بودن این زبان برای افراد مبتدی و تازه کار در زمینه برنامه نویسی است.

 سادگی

C++ زبانی ساده محسوب می شود و این مسئله می تواند کار با این زبان برنامه نویسی را بسیار آسان تر و جذاب تر کند.

 مقایسه C++ با C

زبان سی پلاس پلاس را می توان نسخه تکمیل تر و بهبود یافته ای از زبان C دانست، در این قسمت به مقایسه این دو زبان می پردازیم.

 شئ گرایی

زبان سی یک زبان رویه ای است و نمی توان از آن تحت عنوان یک زبان شئ گرا نام برد، این در حالیست که زبان C++ یک زبان کاملا شئ گراست.

 قابلیت استفاده مجدد کد

C++ قابلیت استفاده مجدد کد ها (Reusable Codes) را داراست، اما این امکان در زبان C موجود نیست.

 قابلیت چند وجهی

قابلیت چند وجهی یا Polymorphism را می توان مهم ترین اصل از اصول OOP (Object Oriented Programming) دانست، این قابلیت در زبان C موجود نبود اما در زبان C++ این قابلیت اضافه شده است.

 قابلیت ارث بری

قابلیت ارث بری یا Inheritance در زبان C وجود نداشت اما در زبان C++ این قابلیت افزوده شده است.

 توابع مجازی

در زبان C قابلیت توابع مجازی یا Virtual Function موجود نبود اما این قابلیت در زبان C++ اضافه شده است و می توانید از این قابلیت استفاده کنید.

 شروع به کار با سی پلاس پلاس

قطعا قدم اول شروع به کار با هر زبانی، ساخت یک پروژه ابتدایی و ساده مرسوم به Hello World است، در این قسمت نحوه ساخت چنین پروژه ای در زبان C++ را بررسی خواهیم کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.